Skip to main content

Ustazah, ana hendak bertanya....

Bersama sebahagian anak2 murid

Alhamdulillah.

6 bulan Allah izinkan menjadi ‘kakak’ mereka.

Banyak yang diri ini belajar.

I’m not the best one. Cuma ini sekadar menceritakan pengalaman menjadi pendidik.

"Kenapa nak jadi guru? Kenapa nak jadi tenaga pengajar?"

The only sentence yang diri ini respon sewaktu temuduga.

“Saya hendak berkongsi sesuatu yang baik yang saya dapat sewaktu belajar di sekolah dahulu & saya akan membaikpulih sesuatu yang kurang baik yang lihat di sekolah dulu supaya mereka (anak didik saya mendapat yang terbaik - bukan sahaja akademik tapi dalam semua benda).”

Seseorang selalu ingatkan saya,
“Jika kita bersungguh2 didik anak orang lain, insyaAllah akan datang cikgu lain juga akan mendidik anak2 kita dengan baik dan bersungguh2.”

Terima kasih kerana selalu support saya.

For me Akademik, Agama dan Akhlak sangat penting dalam pembentukan seorang Individu Muslim. Nak lihat dunia akan datang lihatlah belianya.

Teringat bila mengajar Matematik,
“Ustazah matematik susah...”
“Ini semua duniawi je ustazah...”

Ustazah tak respon banyak, senyum ja dan menjawab,
“Sejak zaman Rasulullah SAW lagi dah ada matematik dan tokoh2 Islam dalam bidang Ilmu Hisab (matematik), kenapa enta cakap ini semua duniawi..?”
“Enta nak pergi ke Akhirat enta singgah Dunia ini dulu untuk kutip segalanya sebagai pahala/dosa untuk dibawa bekal kesana...”
“Ya, matematik enta tak takkan akan apply kesemuanya yang enta belajar dalam semua perkara tetapi jika suatu hari nanti enta nak beli barang atau berniaga ilmu Matematik ini enta akan guna supaya enta tak mudah ditipu orang...”

Maka habislah 30 minit ‘mengajar’ 😂

Minggu depan masuk kelas, macam biasa kalau Ustazah Dinie kelas jarang diam 😂😅  Depa tak takut langsung dekat ustazah, Ustazah kena banyak belajar lagi. Most of the time akan buat kuiz berkumpulan dan bagi hadiah. Mereka sangat suka. Even guna duit sendiri, kepuasan itu terasa. Sungguh. Siapa dapat lulus Matematik juga ustazah akan bagi hadiah. Sebab mereka sentiasa mencuba yang terbaik. I believe that. Lepas waktu sekolah akan datang dimeja dan tanya soalan sekian2 dan kekadang akan adakan kelas tambahan bersama mereka.

Yeah bila mengajar sekolah rendah ini, budak2 mesti nak main banyak but keep ingatkan anak2 adab2 bermain. Jika dia tak praktis sekarang, akan datang dia akan ingat ada ustaz/ustazah pernah pesan sekian2.

Again, ini hanya berkongi pengalaman. Setiap dari anak murid ada kehidupan mereka sendiri. Lifestyle mereka sendiri. Kita kena masuk dan faham mereka (seperti mad’u kita). Above all, minta doa pada Allah supaya Allah permudahkan urusan semuanya. Ikhlaskan hati kita mengajar dan ikhlaskan hati anak2 untuk belajar. InsyaAllah mereka akan dapat yang terbaik.

Sebelum masuk semester sempat singgah sekolah, rata2 mereka datang. Ustazah! Ana jadi pengawas! Alhamdulillah. Siapa sangka, kan?

Ustazah macam biasa respon senyum dan jawab “itu maksudnya enta layak sebab tu Allah pilih enta dan enta kena jadi contoh terbaik untuk murid yang lain, akdemik kena pandai agama kena pandai akhlak kena baik.”

Sebelum ustazah kecil ini berhenti atas asbab nak sambung pelajaran, ustazah tunjuk dan ceritakan kepada mereka kisah seorang budak perempuan biasa sahaja dia jenis pendiam tapi jadi pengerusi persatuan 🤔jenis biasa2 sahaja pelajarannya sehingga dia jumpa seorang guru waktu darjah 5 yang setiap hari beri semangat dan dia seperti adik sendiri, teka apa jadi pada budak perempuan tadi?

Tadaaaaaa she managed to get 5A’s UPSR tahun 2005. Dan sampai hari ini kalau tanya cikgu2 sekolah kenal tak saya? Cikgu semua akan jawab siapa tak kenal budak 5A sekolah. Haha.

Anak2 murid diberi peluang untuk melihat keputusan slip peperiksaan budak perempuan tersebut dan kertas2 ujian matematik budak perempuan tersebut yang tak pernah dapat kurang dari 35/40 untuk kertas 1 dan 2.

Berkongsi dengan mereka apa yang dia buat sampai dapat 5A? Solat 5 waktu dan bacaan Yassin setiap malam Jumaat bersama keluarganya. Itu budak sekolah kebangsaan biasa.

Lalu ustazah akhiri ucapan perpisahan itu,
“Antum insan yang Allah pilih untuk kenal agama dari kecil lagi, manfaatkan sebaiknya. Amalan antum boleh lebih lagi dari budak tadi dan untuk menjadi pendakwah dan insan yang bakal mengerakkan jemaah Islam antum kena SKOR A+ untuk akademik, agama dan akhlak.

Asbab sambung belajar ini juga untuk beri semangat pada mereka yang ustazah juga masih belajar dan sampai ke liang lahad kita belajar. 😊❤️

Anak2 selalu whatsapp, “ustazah tengah buat apa? Ustazah tengah belajar ke? Ada kelas ke?” Siap mendoakan ustazah berjaya dunia dan akhirat.

Akhlak mereka ini tak jumpa ditempat lain, sangat murni dan baik sangat yang sentiasa ucap, “ana doakan ustazah sekian2.” Terharu.

Sebagai guru kena jadi ROLE MODEL dalam semua aspek. Kalau tak suka anak2 couple jaga adab pergaulan sesama guru lelaki dan perempuan supaya anak2 tahu oh ustaz ustazah pun jaga adab bila berlainan jantina.

Sebagai ibubapa, saya yakin dan percaya siapa saya dan adik2 hari ini kerana kami punya ibu ayah yang selalu mendoakan, selalu bagi semangat dan of course sangat tegas sampai pernah dulu nangis kena buat homework sampai pukul 12 tengahmalam dah mengantuk, kena berdiri sebelah TV hafal sifir baru boleh tengok TV dan menangis2 sebab buat lain still tak faham tapi ibu tetap ajar sampai dapat. Siapa cakap working parents tiada masa nak jaga anak 😊 contoh ada depan saya. Mereka berkerja dan ada bersama kami sentiasa. Selalu akan cakap, “kalau nak pergi jalan2 tahun ni kena ada yang dapat no 1 - 3 paling kurang.” Maka pulunlah kami. 😅🤣

Okay done bebel.
Wallahua’lam.

Comments

Popular posts from this blog

Waiting For A Life Partner?

Waiting For A Life Partner? EP 53: Waiting For A Life Partner? I’ve gotten a lot of messages asking me to speak about finding a life partner (or the topic on “jodoh”) so here’s 5 lessons I learned while I was waiting for mine. As usual if this sharing has helped you, pass it on and share it forward! Indeed true  👍 You don't have to wait until marriage to learn about ISLAM, strengthen your IMAN and better yourself. You don't have to wait for 'oh bakal imamku' to lead the way either. Yes we all fancy the idea of helping each other out, learning Deen together (duh?) but why wait when you are in the perfect state to do so right now? What if your marriage never come, and Allah called us first? You have been so lost in the obsession of 'bakal imamku' that you forget it is Allah who make that man appear or not. It is Allah who knows whether you're going to get married or go back to Him first. Matters become blurry because you don't se

Doa Qunut Nazilah

اللَّهُمَّ انصُرِ الإِسلام والمْسُلِمِينَ اللَّهُمَّ انصُرِ المْسُلِمينَ فِي كُلِّ مَكَانٍ (اللَّهُمَّ انصُرِ المْسُلِمينَ فِي فَلَسطِين (3كالي اللَّهُمَّ دَمَّر الكفَارَ واليَهُـودَ والنَّصَارَى والمْشُرِكِينَ اللَّهُمَّ يَا الله. يا الله. يا الله إِهزِمهُم وَانصُرناَ عَلَيهِم TERJEMAHANNYA: Wahai Tuhan kami, Berilah kemenangan kepada Islam dan Muslimin, Ya Tuhan kami, Berilah kemenangan kepada Muslimin di semua tempat, Ya Tuhan kami, Berilah kemenangan kepada orang Islam di Palestin (3x), Ya Tuhan kami, Hancurkanlah Kuffar, Yahudi, Nasrani dan Musyrikin, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, Ya Tuhan kami, Kalahkan mereka, Dan menangkan kami ke atas mereka. YA ALLAH KAU SELAMATKAN LAH PALESTIN YA ALLAH KAU SELAMATKAN LAH RAKYAT PALESTIN DARI TERUS MENJADI MANGSA KEKEJAMAN TENTERA REJIM ZIONIS ISRAEL LAKNAT YA ALLAH KAU SELAMATKANLAH MASJID AL-AQSA DARI TERUS MENJADI SASARAN PIHAK YAHUDI LAKNAT YA ALLAH KAU TAMBAHKAN LAH KEKUATAN KEPADA PEJUANG PALESTIN YA ALLAH KAU LINDUNGILAH KANAK2

CERPEN ISLAMIK : ALLAH SEBAIK-BAIK PERANCANG

Fathil terpaku. Sedih. Perasaaan bercampur baur melihat sahabat-sahabat seperjuangan Islam ketika di sekolah menengah, kini semakin leka dengan nikmat kesenangan dunia. Tipu daya syaitan mengatasi segala-galanya. Facebook, laman web sosial yang semakin popular, digunakan sebagai medium untuk berhubung dengan kawan-kawannya semula. Fathil sekarang sedang menunggu keputusan peperiksaan akhirnya. Dia belajar di sebuah kolej persediaan untuk ke Australia. Pilu melihat gambar-gambar sahabatnya di Facebook; yang mana dahulunya cukup terkenal sebagai akhi yang sering yang bermujahadah dan istiqamah dalam dakwah, kini hanyut dengan arus cinta manusia. Gambar-gambar bersama teman wanita menghiasi ‘profile pictures’ sahabat-sahabatnya. Tidak kurang juga bagi akhwat, yang dahulunya sangat dihormati kerana menjaga batas pergaulan, tunduk apabila berbicara membuktikan kukuhnya iman, kini alpa dengan arus pemodenan. Hijab yang dahulunya menjadi duri bagi setiap kumbang yang ingin hinggap pada m